Η Επαγγελματική Εκπαίδευση αντιμέτωπη με τις μυλόπετρες του ΣΕΒ και της “αγοράς”!

Συνάδελφοι,

Το ΔΣ της ΟΛΜΕ συναντήθηκε την Τρίτη 14 Ιουλίου με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας για να συζητήσει τα ζητήματα της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Η συνάντηση αυτή στα μέσα του Ιούλη, που έγινε με πρωτοβουλία του ΥΠΑΙΘ, μόνο ανησυχία μπορούσε να προκαλέσει και όχι άδικα. Όπως πληροφορηθήκαμε, την ίδια μέρα η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ συναντήθηκε με τους περίφημους “παραγωγικούς φορείς”, δηλαδή τους εκπροσώπους των μεγαλοβιομήχανων (ΣΕΒ) και των επιχειρηματιών (ΕΣΕΕ) για το ίδιο θέμα.

Σύμφωνα με τις δηλώσεις του υπουργείου, η νέα σχολική χρονιά θα βρει την Επαγγελματική Εκπαίδευση αντιμέτωπη με το νέο νομοσχέδιο που βρίσκεται στα σκαριά. Το νομοσχέδιο δεν θα είναι έτοιμο πριν τον Σεπτέμβριο και θα ισχύσει από το νέο σχολικό έτος. Θα είναι ένα μόνο τμήμα του ευρύτερου στρατηγικού σχεδιασμού τους για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση συνολικά.

Πρόκειται για νομοσχέδιο που αλλάζει εκ βάθρων το χάρτη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Οι αλλαγές που σχεδιάζει το υπουργείο έχουν ως στόχο το ξεκαθάρισμα του λεγόμενου “ενιαίου χώρου προσόντων” που έχει επιβληθεί από τις αντιεκπαιδευτικές πολιτικές της ΕΕ εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες και στηρίζονται στους εξής γενικούς πυλώνες

  • ίδρυση μεταγυμνασιακών σχολών διετούς κατάρτισης και μαθητείας (Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης), όπως ήταν οι ΕΠΑΣ, οι σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ, αλλά και ιδιωτικές σχολές, με βασικό χαρακτηριστικό την μαθητεία. Οι απόφοιτοι των σχολών αυτών θα αποκτούν προσόντα και δεξιότητες που θα αντιστοιχούν στο αποκαλούμενο “επίπεδο 3” του χώρου των προσόντων.

  • λειτουργία των υπαρχόντων ΕΠΑΛ. Προβλέπεται επίσης η ίδρυση νέων “προτύπων” ΕΠΑΛ σύμφωνα με το δόγμα της “αριστείας” της κυβέρνησης. Τα πρότυπα ΕΠΑΛ θα έχουν νέες μεθόδους διδασκαλίας καθώς και νέες ειδικότητες οι οποίες θα συνδέονται στενά με τις ανάγκες της αγοράς τόσο σε τοπικό (βλ. Τοπική αυτοδιοίκηση) όσο και σε ευρύτερο επιπεδο. Οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ θα αποκτούν προσόντα “επιπέδου 4”.

  • θέσπιση μεταλυκειακού έτους μαθητείας και παράλληλη λειτουργία δομών δια βίου μάθησης και κατάρτισης (ΙΕΚ), που αντιστοιχεί στο λεγόμενο “επίπεδο 5” του χώρου των προσόντων. Παράλληλα προβλέπεται η ίδρυση πειραματικών ΙΕΚ με νέους “οδηγούς κατάρτισης” και η δημιουργία “Μητρώου Εκπαιδευτών”. Σύμφωνα με το υπουργείο θα υπάρχει “όσμωση” ανάμεσα στα πρότυπα ΕΠΑΛ και στα πειραματικά ΙΕΚ.

  • Θεσμοθέτηση και άμεση εφαρμογή του δελτίου προσόντων – δεξιοτήτων για όλους τους απόφοιτους με βάση τις επιταγές της ΕΕ.

Σύμφωνα με τις δηλώσεις του υπουργείου, ο νέος χάρτης της “Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης” θα εποπτεύεται από “Κεντρικό Συμβούλιο”, στο οποίο θα συμμετέχουν τα υπουργεία Παιδείας, Εργασίας, Αγροτικής Ανάπτυξης, Υγείας κλπ, τριτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις (ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ), εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Δήμαρχοι, Περιφερειάρχες κλπ) και φυσικά οι εκπρόσωποι του μεγάλου κεφαλαίου (ΣΕΒ, ΕΣΕΕ κλπ).

Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, στην προσπάθειά της να δικαιώσει τις αντιλαϊκές επιλογές της, ισχυρίζεται υποκριτικά πως η επαγγελματική εκπαίδευση είναι απαξιωμένη στα μάτια της ελληνικής οικογένειας -γι’ αυτό και μόλις το 28,8% των μαθητών στρέφονται προς αυτή- και πως τα προγράμματα σπουδών δεν αντιστοιχίζονται με τις ανάγκες της διαβόητης “αγοράς εργασίας”. Αντίθετα, όπως ισχυρίζεται το υπουργείο, περίπου το 50% των μαθητών στην ΕΕ κατευθύνονται προς την επαγγελματική εκπαίδευση. Φαίνεται πως η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει επιλεκτική μνήμη και δεν θυμάται τις καταστροφικές διαχρονικές συνέπειες που έχει η αντιεκπαιδευτική πολιτική όλων των κυβερνήσεων, που μεθοδικά χτυπά και υποβαθμίζει την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση εδώ και δεκαετίες.

Και για να έρθουμε στην ουσία, τι κοινό μπορεί να έχουν άραγε το ΥΠΑΙΘ και ο ΣΕΒ; Διαβάζοντας τα ψιλά γράμματα πίσω από τις δηλώσεις καταλαβαίνει κανείς πως η στόχευση του υπουργείου είναι διπλή. Αφενός να προσαρμόσει και να ευθυγραμμίσει πλήρως την πολύπαθη επαγγελματική εκπαίδευση στις επιταγές του μεγάλου κεφαλαίου, των επιχειρηματιών και των μεγαλοβιομηχάνων. Επιδιώκει έτσι να δώσει στους λεγόμενους “παραγωγικούς και τοπικούς φορείς” λόγο και αρμοδιότητες στον καθορισμό των προγραμμάτων σπουδών ανάλογα με τις ανάγκες της “αγοράς”. Αφετέρου το υπουργείο θέλει να τραβήξει μια διαχωριστική γραμμή μετά το Γυμνάσιο και την υποχρεωτική εκπαίδευση και να ωθήσει ένα μεγάλο και πλειοψηφικό τμήμα του μαθητικού πληθυσμού προς την επαγγελματική εκπαίδευση, την κατάρτιση, τα ιδιωτικά ΚΕΚ, την μαθητεία μακριά από τη Γενική Εκπαίδευση και το Λύκειο. Με δυο λόγια, οι αλλαγές που συντελούνται στο Γενικό Λύκειο αλλά και στην τεχνική εκπαίδευση, ως σύνολο, σκιαγραφούν για τη μεγάλη πλειοψηφία της νέας γενιάς ένα γκρίζο μέλλον μακριά από τις πραγματικές μορφωτικές της ανάγκες. Από κοινού το υπουργείο και οι μεγαλοεπιχειρηματίες “επενδύουν” στη δημιουργία μιας ολόκληρης στρατιάς νέων εργαζόμενων, χαμηλών και μεσαίων “προσόντων”, με φθηνή και ευέλικτη κατάρτιση, που θα κληθούν να δουλέψουν σε συνθήκες εργασιακού μεσαίωνα, με τσακισμένες εργασιακές σχέσεις, μισθούς φτώχειας και πενιχρά δικαιώματα.

Να μην επιτρέψουμε να γίνουν πράξη τα εφιαλτικά σχέδια της κυβέρνησης και του μεγάλου κεφαλαίου στο πολύπαθο σώμα της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης!

Να υπερασπίσουμε με όλες μας τις δυνάμεις το Ενιαίο 12χρονο Δημόσιο Δωρεάν Σχολείο και το δικαίωμα στη μόρφωση για όλα τα παιδιά!

Ιούλης 2020

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*