ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΔΕ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΥΠΑΙΘ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
«Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει» κα Κεραμέως;
Το φετινό μήνυμα για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου έφερε όλα τα χαρακτηριστικά του κυρίαρχου πολιτικού λόγου του κυβερνώντος κόμματος με τα οποία έχει εκθρέψει τους οπαδούς του επί δεκαετίες. Κυρίως όμως μας αναγκάζει να στραφούμε στον Μπρεχτ: «Σε καιρούς που η εξαπάτηση απαιτείται και που τα λάθη ευνοούνται, αυτός που σκέφτεται προσπαθεί να διορθώνει όλα αυτά που διαβάζει κι ακούει», και να διδαχτούμε από το μάθημά του για την αποκάλυψη της εξουσιαστικής γλώσσας και της αλήθειας.
Η αμερικανοτραφής ΥΠΑΙΘ δεν αγνοεί την Ιστορία, δεν κάνει «λάθος». Στο πλαίσιο της εξομοίωσης από την Ε.Ε. ναζισμού-φασισμού και κομμουνισμού κι ενώ έχουν πλήρως καλύψει καθεστώτα όπως της Ουκρανίας και της Εσθονίας, που έχουν απαγορεύσει ακόμα και το σύμβολο του σφυροδρέπανου κι έχουν κάψει ζωντανούς συνδικαλιστές, αντικαθιστούν με τη λέξη «λαϊκισμός» την ιστορική αλήθεια και τώρα ετοιμάζουν νέες θυσίες για τους λαούς. Συνδράμουν τον διεθνή ιμπεριαλισμό στην δεκαετή σφαγή της Συρίας, σταδιακά εξαφανίζουν λαούς όπως ο Κουρδικός, ο Παλαιστινιακός.
-
Το παντελώς ανιστόρητο «στις παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου» της κας Κεραμέως ενδεχομένως να φαντάζει ως ένα γλωσσικό ολίσθημα. Όμως όσο κι αν έχει απαξιωθεί η Ιστορία στο σχολείο με αποκορύφωμα την κατάργησή της από την γενική παιδεία στη Γ’ Λυκείου, όλο και κάπου έχει πάρει τ’ αυτί όλων ότι οι Γερμανοί εισέβαλαν στη Πολωνία το 1939. Αποδεικνύει όμως τον άκρατο εθνοκεντρισμό των κυβερνώντων και συνεχίζει αμείωτη την αντίστοιχη πολιτική και προπαγάνδα.
-
Συνεπές στο ίδιο μοντέλο είναι και το νόημα της φράσης «η έμφυτη τάση του λαού μας να αντιμετωπίζει θαρραλέα τις δυνάμεις, που τον απειλούν, συνιστά επαναλαμβανόμενο μοτίβο στην μακραίωνη ιστορία μας». Αναμφίβολα ο ελληνικός λαός έχει να επιδείξει λαμπρές σελίδες αντίστασης κι έχει δώσει μάχες για την ελευθερία. Αντιλαμβάνεται το Υπουργείο Παιδείας πόσο ανιστόρητο και αντεπιστημονικό είναι να μιλάει για «έμφυτη τάση του λαού μας»; Η «ανωτερότητα της φυλής» από την σκοπιά του νεοφιλελεύθερου δόγματος. Με άλλα λόγια είναι το DNA και όχι η αντίσταση σε συγκεκριμένες ιστορικές συνθήκες και με συγκεκριμένα ιστορικά υποκείμενα. Από την άλλη πλευρά αυτό το «έμφυτη» προξενεί θυμηδία μάλλον. Αναρωτιόμαστε, δεν ήταν, άραγε, Έλληνες το γένος ο Τσολάκογλου, ο Λογοθετόπουλος, ο Ράλλης (για να περιοριστούμε μόνο στους δοσίλογους πρωθυπουργούς κι όχι στους μαυραγορίτες, χίτες, χαφιέδες και ταγματασφαλίτες) οι οποίοι μάλιστα –ελληνική πρωτοτυπία κι αυτή – δεν τιμωρήθηκαν ποτέ;
-
Ο τρίτος άξονας στον οποίο στηρίζεται το μήνυμα του Υπουργείου είναι το «δια ταύτα». «Το θέμα είναι τώρα τι λες» που λέει κι ο ποιητής. «Στις μέρες μας, που οι ακραίες φωνές του λαϊκισμού επιδιώκουν να δυναμώσουν, που ο ατομικισμός και η αποξένωση μαστίζουν την ανθρωπότητα, είναι πιο κρίσιμο από ποτέ να αναβιώσουμε αξίες, όπως η αυταπάρνηση, ο αλτρουισμός και η αλληλεγγύη, που μας επιτρέπουν, σήμερα, να ζούμε σε μία ελεύθερη, δημοκρατική χώρα». Δημιουργική ασάφεια κατά το δημιουργική λογιστική; Όχι, βέβαια. Είναι πολύ πιο βολικό να μην θες να πεις λέξεις όπως φασισμός ή ναζισμός για να μην δυσαρεστήσεις κάποιους από τους ομοτράπεζούς σου στην υπουργική τράπεζα και στην Ε.Ε. Η πραγματικότητα όμως είναι αδήριτη. Ο ναζισμός και ο φασισμός αιματοκύλισαν την ανθρωπότητα από το 1939 ως το 1945, έχοντας ως ιδεολογική βάση τον εθνικισμό. Τη δημοκρατική Ισπανία τη βομβάρδισαν τα αεροπλάνα του Χίτλερ και τα ολοκαυτώματα απανταχού της Ευρώπης τα διέπραξαν εκείνοι οι οποίοι προέτασσαν την «ανωτερότητα της αρείας φυλής» για να αιτιολογήσουν ιδεολογικά την πρόθεση για επικράτηση. Τα 85 εκατομμύρια νεκρών στα πεδία των μαχών, αλλά και των αμάχων και των νεκρών από πείνα παγκοσμίως μαρτυράνε ποιος είναι ο ένοχος. Στην Ελλάδα του δικτάτορα Μεταξά οι μόνοι που έλεγαν το θηρίο με το όνομά του, ήταν στις εξορίες και στις φυλακές.
-
Και τέλος αναζητά η κα Υπουργός τη «σημασία της εκπαίδευσης στην προσπάθεια να διατηρήσουμε την εθνική μας μνήμη, καθώς και να καλλιεργήσουμε μια πιο διαδραστική σχέση με το παρελθόν μας». Ε, αυτό πια μας το έκανε σαφές άμα τη αναλήψει των καθηκόντων της. Ιστορία α λα καρτ διεκδικεί η κα Κεραμέως για να παρουσιάσει το παρελθόν όπως βολεύει στο σύστημα που η ίδια υπηρετεί.
Κάντε το πρώτο σχόλιο