Τράπεζα θεμάτων: θύματα μαθητές, εκπαιδευτικοί, εκπαίδευση

Γιώτα Ιωαννίδου*

Τρεις ημέρες πριν το ξεκίνημα των εξετάσεων στο Λύκειο, το Υπουργείο Παιδείας άνοιξε την περίφημη Τράπεζα Θεμάτων, ώστε να εξοικειωθούν δήθεν, μαθητές και καθηγητές, με εκατοντάδες θέματα, για τις εξετάσεις! Παρά τις έντονες διαμαρτυρίες τόσο από τους εκπαιδευτικούς, όσο και από τους γονείς!

Παρά τις καταγγελίες για τυπική κάλυψη της ύλης λόγω ελλείψεων εκπαιδευτικού προσωπικού! Με μεγάλο αριθμό θεμάτων, πρόχειρων, εκτός ύλης, με ανερμάτιστες εκφωνήσεις, μεγάλου βαθμού δυσκολίας, με απαιτήσεις αποστήθισης – απομνημόνευσης ακόμη και σε βάρος των ίδιων των οδηγιών διδασκαλίας, αντίστοιχα με αυτά των πανελλαδικών εξετάσεων. 

Με την κλήρωση του 50% τέτοιων θεμάτων για τις εξετάσεις από την Τράπεζα, μαζί με το σκληρότερο σύστημα προαγωγής από τάξη σε τάξη (που απαιτεί επιπλέον βάση του δέκα, σε μέσο όρο, ανά διακριτό γνωστικό αντικείμενο σε γλώσσα και μαθηματικά και βάση οκτώ, στα υπόλοιπα και των σημερινών κατευθύνσεων), με μια βαθμολογία που θα μετρά και στη δυνατότητα εισαγωγής στο, η μαζική απόρριψη των μαθητών, στη συνολική εφαρμογή του νέου νόμου για το Λύκειο (ν. 4186), στα επόμενα δύο χρόνια, θα είναι αναπόφευκτη.

Απροκάλυπτα, με τη μέθοδο του σοκ, προχωρά πια η κυβέρνηση στην υλοποίηση του διπλού στόχου της. Από τη μια, μαζικός διωγμός των πιο φτωχών μαθητών από το Λύκειο προς τη μεταγυμνασιακή κατάρτιση και τη μαθητεία – τζάμπα εργασία για τον εργοδότη. Από την άλλη, διαμόρφωση όσων αντέξουν σε ένα νέο χειραγωγημένο, επιστημονικο – εργατικό δυναμικό με τις κατάλληλες για το κεφάλαιο δεξιότητες και μικρότερο κόστος, που θα “βουτήξει”, στη θάλασσα της μεταδευτερόβαθμιας, πρώην τριτοβάθμιας, εκπαίδευσης και κατάρτισης. Αυτή είναι η πολιτική επιλογή του ΟΟΣΑ, της ΕΕ και των ΕΣΠΑ. Η Τράπεζα θεμάτων, μαζί με το συνολικό πλαίσιο αξιολόγησης (εσωτερική και εξωτερική των σχολείων, των μαθητών και των εκπαιδευτικών), αποτελούν κρίσιμο εργαλείο προώθησής της. Η προχειρότητα της μπορεί να εξορθολογιστεί, προκειμένου να αποκτήσει πιστοποιητικά εγκυρότητας, αλλά η ουσία της δεν θα αλλάξει. Εντάσσεται στην πολιτική υλοποίησης της “τυποποιημένης αξιολόγησης” που “έχει ένα διπλό ζωτικό ρόλο: είναι εργαλείο διαχείρισης των εκπαιδευτικών πολιτικών που ενσωματώνουν τις εκτεταμένες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις που γίνονται στην πλειοψηφία των χωρών του ΟΟΣΑ” στην παραπάνω αντιδραστική κατεύθυνση και “ταυτόχρονα αποτελεί συσκευή μέτρησης της αξιολόγησης αυτών των μεταρρυθμίσεων” (Nathalie Mons: «Theoretical and real effects of standardized assessment», Αύγουστος 2009). Η Τράπεζα Θεμάτων δεν έγινε για να υπάρχει μια αποθήκη τεστ και να ορίζεται σαφώς η εξεταστέα ύλη, που θα βοηθούν ή θα περιορίζουν τον εκπαιδευτικό, ώστε οι εξετάσεις να γίνονται πιο αξιόπιστες. Η μελέτη του ΟΟΣΑ για την Ελλάδα, που αποτελεί οδηγό εφαρμογής όλων των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στην εκπαίδευση, προβλέπει την εφαρμογή της ακριβώς στο πλαίσιο της κάλυψης της έλλειψης αξιόπιστων στοιχείων μιας ” τυποποιημένης εθνικής αξιολόγησης που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη σύγκριση της επίδοσης μεταξύ μαθητών, εκπαιδευτικών, σχολικών μονάδων ή περιφερειών” και της κάλυψης του “δικαιώματος” των γονέων “να γνωρίζουν τις επιδόσεις μιας σχολικής μονάδας, στο πλαίσιο της επιλογής του σχολείου για τα παιδιά τους”. Οι τυποποιημένες, εθνικές, εξεταστικές δοκιμασίες των μαθητών, έχουν εφαρμοστεί στη συντριπτική πλειοψηφία των χωρών της ΕΕ και παγκοσμίως, με την πιο σκληρή εκδοχή τους σε ΗΠΑ και Αγγλία. Πρόκειται για μεταφορά στάνταρ και φιλοσοφίας μέτρησης προϊόντος από τις εταιρείες στην εκπαίδευση. Δεν αφορούν μόνο το Λύκειο. Διεξάγονται τουλάχιστον τέσσερεις φορές, μόνο στην υποχρεωτική εκπαίδευση (συνήθως από τη δεύτερη τάξη του δημοτικού). Ένας βρετανός μαθητής δίνει κατά μέσο όρο 70 τεστ στη μαθητική του ζωή. Συνδέθηκαν με τη μετατροπή των σχολείων σε ανταγωνιστικές μονάδες που αναζητούν πελάτες και χρηματοδότηση- στη βάση των επιδόσεών τους- την “ελεύθερη” επιλογή σχολείου από τον γονέα, τη “λογοδοσία” – αξιολόγηση όλων των εκπαιδευτικών παραγόντων για την εφαρμογή των ασκούμενων πολιτικών. Οδήγησαν από τη μια σε κλείσιμο σχολείων, αύξηση της μαθητικής διαρροής και απολύσεις εκπαιδευτικού προσωπικού και από την άλλη σε μετατροπή της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε εκγύμναση τεστ (teaching the tests), σε περιορισμούς στη διδασκαλία όσων αντικειμένων δεν εξετάζονται, σε επιλεκτική αντιμετώπιση των μαθητών, σε αύξηση άγχους και μείωση της δημιουργικότητας, σε κλείσιμο σχολείων. Ταυτόχρονα, άνοιξαν νέα πεδία κερδοφορίας για το κεφάλαιο και με αυτή καθ αυτή την υποστήριξη του εξεταστικού μηχανισμού, αλλά και με την άνθηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Ήδη στη χώρα μας, φροντιστήρια και ιδιωτικά σχολεία συνωστίζονται στους διαφημιστικούς αιθέρες . Οι «αξιολογητές θεμάτων» προς ανάρτηση στην Τράπεζα (4 ευρώ το θέμα), οι επιτροπές, η Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή του ΙΕΠ και κάθε λογής “αξιόπιστοι” , εξωτερικοί συνεργάτες είναι οι πρώτοι ωφελούμενοι από το 1.570.000 ευρώ που δίνει το ΕΣΠΑ για το στήσιμο της Τράπεζας Θεμάτων.

Πρόσφατα, δημοσιεύτηκαν φωτογραφίες από τη Hubei, επαρχία της ανατολικής Κίνας, δείχνοντας μαθητές που τροφοδοτούνται με βελτιωτικά αμινοξέων από συστήματα που κρέμονται από την οροφή των αιθουσών, όπου μελετούν τεστ κατά τη δεκάωρη παραμονή τους στο σχολείο. Θα επιτρέψουμε να είναι αυτό το μέλλον της νέας γενιάς;

 * Η Γ. Ιωαννίδου είναι εκπρόσωπος των Παρεμβάσεων ΔΕ στο ΔΣ του ΚΕΜΕΤΕ της ΟΛΜΕ

δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΠΡΙΝ, Κυριακή 22 Ιουνίου 2014

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*