Του Χρήστου Κάτσικα
Σε αριθμό-ρεκόρ θα φτάσουν φέτος τα κενά των καθηγητών, δασκάλων και νηπιαγωγών, καθώς τα τελευταία τρία χρόνια αφενός ο αριθμός των διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών δεν κάλυπτε ούτε το 1/10 του αριθμού των παραιτήσεων–συνταξιοδοτήσεων, αφετέρου μειώθηκαν δραματικά οι προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
Την πραγματικότητα αυτή αναγκάστηκε να παραδεχτεί ο νέος υπουργός Παιδείας σε τηλεοπτική συνέντευξη. Ο Αν. Λοβέρδος «αποκάλυψε» ότι οι ελλείψεις των εκπαιδευτικών ανέρχονται σε 22.000, ενώ μπορεί να αγγίξουν και τις 24.000, και αυτό μπορεί να τινάξει τη νέα σχολική χρονιά στον αέρα.
Στη μεγάλη αύξηση των κενών, ιδιαίτερα τη νέα σχολική χρονιά, συμβάλλει και ο αυξημένος αριθμός συνταξιοδοτήσεων εκπαιδευτικών ο οποίος, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, μπορεί να φτάσει και τις 9.500 (το 2014), ενώ οι διορισμοί «κόλλησαν» στους 212.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν τα όσα αναφέρονται στις πιστώσεις των αναπληρωτών για το 2014 (προϋπολογισμός) για το υπουργείο Παιδείας. Για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, για την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών προβλέπονται 15 εκατ. ευρώ, ενώ το 2013 προβλέπονταν 58 εκατ. ευρώ. Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση προβλέπονται αντίστοιχα 10 εκατ. ευρώ, ενώ το 2013 προβλέπονταν 40 εκατ. ευρώ.
Μετακινήσεις εκπαιδευτικών
Τα πράγματα για τη λειτουργία των σχολείων επιβαρύνονται και με την τραγική καθυστέρηση των υπηρεσιακών μεταβολών των εκπαιδευτικών, που είναι πρωτοφανής. Σύμφωνα με τον Νεκτάριο Κορδή, αιρετό στο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας (ΚΥΣΔΕ), η εικόνα για τις υπηρεσιακές μεταβολές έχει ως εξής:
*Μέχρι τις 18 Ιούνη αναμένεται να εκδοθεί η εγκύκλιος των αποσπάσεων (!) οι οποίες φυσικά θα πραγματοποιηθούν μετά τις μεταθέσεις. Η εξέλιξη αυτή θα έχει συνέπεια την υποβολή ενός τεράστιου αριθμού αιτήσεων, αφού όλοι οι εκπαιδευτικοί θα υποβάλουν αίτηση, μια και δεν θα γνωρίζουν την τύχη της αίτησης μετάθεσής τους!
* Σχετικά με τις μεταθέσεις αναμένεται η εγκύκλιος υπολογισμού κενών και πλεονασμάτων, η οποία πέρσι είχε εκδοθεί στις 23 Μαΐου. Μετά την έκδοση της εγκυκλίου θα συνταχθούν οι πίνακες κενών οργανικών θέσεων ανά περιοχή μετάθεσης, για να ολοκληρωθούν οι μεταθέσεις.
* Αρχικά θα εξεταστούν οι μεταθέσεις της Ειδικής Αγωγής (253). Η επεξεργασία των αιτήσεων φαίνεται πως θα ολοκληρωθεί στο διάστημα 5-10 Ιουλίου και στη συνέχεια θα γίνουν οι όποιες μεταθέσεις.
* Στη συνέχεια θα εξεταστούν οι αιτήσεις για τα μουσικά (595), καλλιτεχνικά (131) και διαπολιτισμικά σχολεία (109).
* Τέλος, θα εξεταστούν οι γενικές μεταθέσεις (8.701).
* Για τις αποσπάσεις θα καταβληθεί προσπάθεια να έχουν ολοκληρωθεί στις 30 Αυγούστου.
Επικοινωνιακά παιχνίδια
Θα μπορούσε εύλογα να υποθέσει κανείς ότι η αιφνιδιαστική ομολογία του νέου υπουργού Παιδείας -για τις τραγικές ελλείψεις καθηγητών, για τις καθυστερήσεις στις μετακινήσεις προσωπικού και τις υπηρεσιακές μεταβολές, για το γεγονός ότι δεν έχει γίνει καμιά προετοιμασία στις υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας, για τον κίνδυνο που διατρέχει η νέα σχολική χρονιά- αποτελεί αναγκαστική μαρτυρία ενός ανθρώπου ο οποίος βρίσκεται, λίγες μέρες μετά την ανάληψη του υπουργείου, σε μια κατάσταση που δεν έχει λόγους να μην τη «φορτώσει» στην προηγούμενη πολιτική ηγεσία.
Ωστόσο, επειδή «οι καιροί είναι πονηροί», εκτιμούμε πως θα κάνει μεγάλο λάθος όποιος δεν συμπεριλάβει στις υποθέσεις του την περίπτωση η ομολογία του νέου υπουργού Παιδείας να εντάσσεται στο γνωστό επικοινωνιακό σχέδιο «τα πράγματα είναι τραγικά – δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς – εφαρμόζουμε μέτρα επώδυνα».
Γιατί βεβαίως δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός της «ζαχαρένιας» αναφοράς του νέου υπουργού Παιδείας στην πολιτική συγχωνεύσεων που εφάρμοσε η πρώην υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου, η οποία σε μια νύχτα εξαφάνισε από το εκπαιδευτικό τοπίο περίπου 1.500 σχολικές μονάδες.
Ο κ. Λοβέρδος με λόγο τροχιοδεικτικό περιέγραψε τη λύση του προβλήματος των ελλείψεων με μια «πολιτική συγχωνεύσεων» σχολικών μονάδων, οι οποίες ως γνωστόν είναι, εκτός των άλλων, μοχλός μείωσης του εκπαιδευτικού προσωπικού (σε μια τυπική συγχώνευση δύο σχολείων χάνεται κατά μέσο όρο το 15-20% των οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών).
Σύμφωνα με πρόσφατο ΦΕΚ που αφορά την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, 128 Δημοτικά σχολεία συγχωνεύονται σε 64. Αναφορικά με τα Νηπιαγωγεία, στο ΦΕΚ προβλέπεται ότι 77 Νηπιαγωγεία θα συγχωνευτούν σε 37. Το ισοζύγιο των συγχωνεύσεων, καταργήσεων, υποβιβασμών σε σχέση με τις ιδρύσεις, προαγωγές είναι η απώλεια 195 οργανικών θέσεων δασκάλων και νηπιαγωγών.
Κι αν τα πράγματα έχουν ξεκαθαρίσει στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση με τη δημοσίευση του ΦΕΚ, καθόλου το ίδιο δεν ισχύει στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Σε προεκλογικό δημοσίευμα φιλοκυβερνητικής εφημερίδας αναφερόταν ένας αριθμός συγχωνεύσεων Γυμνασίων, Λυκείων και ΕΠΑΛ και ένας σημαντικά μικρότερος αριθμός ιδρύσεων. Ωστόσο, το γεγονός ότι επρόκειτο για δημοσίευμα «χρωματισμένο» από την προεκλογική περίοδο δημιουργεί μεγάλη ανησυχία στους καθηγητές για τον πραγματικό αριθμό συγχωνεύσεων.
Και αυτό όχι μόνο γιατί στον κρατικό προϋπολογισμό του 2014 γίνεται αναφορά για εξαφάνιση από το εκπαιδευτικό τοπίο πάνω από 1.600 σχολικών μονάδων, αλλά και γιατί δεν έχει ανακοινωθεί τίποτε επίσημα από τη μεριά του υπουργείου Παιδείας και βεβαίως δεν υπάρχει αναφορά στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
ΠΗΓΗ: Εφημερίδα των Συντακτών, 17.6.2014
Κάντε το πρώτο σχόλιο