Του Δημήτρη Καρυώτη*
Έτυχε να διαβάσω πριν λίγες ημέρες ένα κείμενο του συναδέλφου Σακατζή απ’ τη Λάρισα που αναφερόταν στις τοποθετήσεις σε οργανικά κενά των σχολείων της Λάρισας και σε κείμενο της ΕΛΜΕ Λάρισας που καταγγέλλει το ΠΥΣΔΕ Λάρισας για τοποθετήσεις σε οργανικά κενά εκπαιδευτικών με Β’ ανάθεση.
Μάλιστα στο κείμενό του ο συνάδελφος Σακατζής αναφέρει ότι 18 συνάδελφοι της ειδικότητας της Νοσηλευτικής και της Βρεφοκομίας έκαναν παράσταση στην ΕΛΜΕ της Λάρισας για την ανακοίνωση της.
Επειδή υπηρέτησα τον κλάδο για οκτώ χρόνια ως αιρετός στο ΠΥΣΔΕ Δυτικής Αττικής έχω να κάνω κάποιες παρατηρήσεις.
Α) Τα κενά για τις μεταθέσεις των εκπαιδευτικών, τις τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών και για τους διορισμούς των εκπαιδευτικών υπολογίζονται υποχρεωτικά με βάση τις Α’ αναθέσεις των εκπαιδευτικών.
Σε ποιο νόμο της εκπαίδευσης (1566/85 – 3848/2010) αναφέρεται αυτό;
Η απάντηση είναι σε κανέναν !!!
Η απάντηση δίδεται απ’ την ίδια την Υπουργική απόφαση των αναθέσεων των μαθημάτων (118842/Γ2 /17-9-2008) η οποία ρητά αναφέρει στην τελευταία της παράγραφο ότι «Με τα μαθήματα πρώτης (1ης) ανάθεσης οι εκπαιδευτικοί καλύπτουν το υποχρεωτικό τους ωράριο, ενώ με τα μαθήματα δεύτερης (2ης) ανάθεσης συμπληρώνουν το υποχρεωτικό τους ωράριο ή καλύπτουν εκπαιδευτικές ανάγκες.»
Να σημειωθεί ότι η ίδια ακριβώς ρήση υπήρχε και στην απόφαση των παλαιών αναθέσεων που καταργήθηκαν με την νέα απόφαση.
Δεν είναι τυχαίο ότι η εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας που καθορίζει τον τρόπο υπολογισμού των κενών για τις μεταθέσεις των εκπαιδευτικών, αναφέρει ρητά, ότι υπολογίζουμε και αναγράφουμε στην 1η στήλη του πίνακα Α κενών και πλεονασμάτων που συντάσσει η σχολική μονάδα: «Τον αριθμό ανά κλάδο και ειδικότητα των προβλεπόμενων ωρών διδασκαλίας για τη λειτουργία των τμημάτων στην κάθε σχολική μονάδα, στη στήλη 1 με βάση τις πρώτες αναθέσεις μαθημάτων.»
Β) Οι τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών σε οργανικά κενά τον Ιούνιο κάθε έτους ανήκουν στη διαδικασία των μεταθέσεων μιας και η ρύθμιση υπεραριθμίας των εκπαιδευτικών, και η βελτίωση θέσης εντός ΠΥΣΔΕ, αναφέρονται στις κατηγορίες μετάθεσης και οι τοποθετήσεις εκπαιδευτικών είναι η συνέχεια της διαδικασίας μετάθεσης. Άλλωστε διέπονται απ’ τις ίδιες αρχές και διατάξεις σύμφωνα με το ΠΔ 50/1996. Ας μη διαφύγει της προσοχής ότι τον Νοέμβριο κάθε έτους εκτός από τις αιτήσεις μετάθεσης κατατίθενται και οι αιτήσεις για οριστική τοποθέτηση των εκπαιδευτικών που βρίσκονται στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ.
Η Β’ ανάθεση που εμπλέκεται; Γιατί αναφέρεται στο άρθρο 7 του Ν.3848/2010 «Προγραμματισμός πλήρωσης θέσεων» που αναφέρει τη διαδικασία διεκπεραίωσης (και όχι το πώς) των υπηρεσιακών μεταβολών;
Η απάντηση είναι απλή.
Πάντα υπάρχουν πολλές περιπτώσεις σε σχολικές μονάδες, που εκπαιδευτικοί καλύπτουν ωράριο (κάποιες ώρες δηλαδή) με Β’ ανάθεση.
Αυτές οι ώρες αν υπολογιστούν αθροιστικά σε επίπεδο περιοχής μετάθεσης, μπορεί σ’ έναν κλάδο με πολλές ώρες διδασκαλίας (πχ στους ΠΕ02 ή ΠΕ03) να δημιουργούν κενό ή και κενά. Εναπόκειται στην εκτίμηση του ΠΥΣΔΕ η διόρθωση των συνολικών ωρών των κενών ή και πλεονασμάτων του συγκεκριμένου κλάδου που θα καθορίσει (ή θα έπρεπε κανονικά να καθορίζει) τον αριθμό των εκπαιδευτικών που θα μετατεθούν από και προς την συγκεκριμένη περιοχή μετάθεσης.
Στο έγγραφό του ο συνάδελφος Σακατζής θέτει στην ουσία ζήτημα αμφισβήτησης της Α’ ανάθεσης για την ανακοίνωση τα κενών και για τις υπηρεσιακές μεταβολές (μεταθέσεις, τοποθετήσεις, διορισμοί) των εκπαιδευτικών.
Αν συμβεί αυτό διαλύεται όλος ο θεσμός των αναθέσεων. Επίσης θα ανοίξει ο ασκός του Αιόλου για διαβλητές διαδικασίες στις υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών. Θα γίνει κάτι ανάλογο με τις αποσπάσεις. Αυτό επιθυμεί ο συνάδελφος;
Γιατί λοιπόν η παράσταση των εκπαιδευτικών της Νοσηλευτικής στην ΕΛΜΕ;
Να υποθέσω ότι στους τομείς και ειδικότητες της Υγείας Πρόνοιας που λειτουργούν στα ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ στην περιοχή ευθύνης του ΠΥΣΔΕ Λάρισας υπηρετούν μόνο ή κατά πλειοψηφία Νοσηλευτές ΠΕ18 και καθόλου ή ελάχιστοι Ιατροί-Νοσηλευτές του κλάδου ΠΕ14;
Αν ισχύει αυτό πως δημιουργήθηκε αυτό το πρόβλημα; Μήπως το ΠΥΣΔΕ επί σειρά ετών για τα κενά της Υγείας Πρόνοιας ανακοίνωνε κενά μόνο στους Νοσηλευτές;
Οι Αιρετοί του κλάδου μπορούν να απαντήσουν;
Δεν είναι δυνατόν εκπαιδευτικοί να καλύπτουν πλήρως το ωράριό τους με Β’ ανάθεση. Ούτε βέβαια η πλειοψηφία της κάλυψης του ωραρίου εκπαιδευτικού μπορεί να γίνεται με Β’ ανάθεση.
Αν δούμε τις Α’ Αναθέσεις των κλάδων και ειδικοτήτων του τομέα Υγείας Πρόνοιας (πίνακες παρακάτω) δεν δικαιολογούν τέτοιο μεγάλο πρόβλημα.
Αλλά και οι παλιές αναθέσεις που ήταν πιο γενικές (έδιναν στους Ιατρούς ΠΕ14 και τα εργαστήρια Νοσηλευτικής) δεν μπορούσαν να δημιουργήσουν τέτοια μονομέρεια.
Να σημειωθεί εδώ ότι οι ειδικότητες των ΠΕ 14 Ιατρών αποτελούν ενοποιημένο κλάδο, δηλαδή μετατίθενται και τοποθετούνται μαζί. Το ίδιο συμβαίνει και με τις ειδικότητες ΠΕ 18 Νοσηλευτικής και Μαιευτικής.
Έτσι στην Τεχνική Εκπαίδευση που όντως υπάρχει πρόβλημα με την αλληλοεπικάλυψη των Α’ και Β’ αναθέσεων ένα «εργαλείο» απλοποίησης των προβλημάτων είναι οι ενοποιημένοι κλάδοι. Όμως και πάλι σε καμιά περίπτωση δεν αντιμετωπίζεται το πρόβλημα της τοποθέτησης π.χ. Ιατρού ΠΕ14 έναντι Φαρμακοποιού ΠΕ14 που μπορεί να έχει ανάγκη το σχολείο.
Βέβαια τα προβλήματα αυτά δεν περιορίζονται στις ειδικότητες του τομέα Υγείας Πρόνοιας
Τι να πούμε για την ειδικότητα των Ιατρικών Οργάνων που αποτελεί ενοποιημένο κλάδο με τους ΠΕ17.04 Ηλεκτρονικών και όμως δεν έχει καμιά ώρα Α’ ανάθεση στον τομέα και στις ειδικότητες των Ηλεκτρονικών;
Τι να πούμε για τις ειδικότητες των Γραφικών Τεχνών, που να σημειωθεί είναι μικρός τομέας σε δυναμικότητα μαθητών, που δύσκολα βγαίνει κενό με Α’ ανάθεση; Εκεί βέβαια το πρόβλημα το «λύνει» ο ενοποιημένος κλάδος των Γραφικών Τεχνών.
Θα μπορούσαν να παρατεθούν πάρα πολλά τέτοια παραδείγματα όπως στον τομέα Οικονομίας Διοίκησης κ.λπ.
Εδώ αναδεικνύεται το μεγάλο πρόβλημα της Τεχνικής Εκπαίδευσης. Της σύνδεσης δηλαδή των αναθέσεων με τους ενοποιημένους κλάδους.
Σε καμία περίπτωση τα προβλήματα αυτά δεν μπορεί να αποτελέσουν το άλλοθι για την κατάργηση της Α’ ανάθεσης.
Απεναντίας επιβάλουν να ξανατεθεί το πρόβλημα των αναθέσεων στην τεχνική εκπαίδευση στην κατεύθυνση της απλοποίησης και της ομαδοποίησης σε επιστημονική βάση.
Απ’ το Υπουργείο Παιδείας ακούει κανείς;
*Ο Δ. Καρυώτης είναι πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής (Θριάσιο και Μεγαρίδα)
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΙΝΑΚΩΝ ΜΕ ΤΙΣ Α’ ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΥΓΕΙΑΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ
Κάντε το πρώτο σχόλιο