Προς:
- Την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Κα Α. Διαμαντοπούλου
- Τον Αναπληρωτή Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Κο Κ. Αρβανιτόπουλο
- Την Υφυπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Κα Ε. Χριστοφιλοπούλου
- Την Ειδική Γραμματέα Διαπολιτισμικής Εκπ/σης, Κα Α. Λινού
- Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ
- Το Δ.Σ. του ΚΕΜΕΤΕ
- Το Δ.Σ. της ΔΟΕ
- Τα Δ.Σ. των ΕΛΜΕ Α΄ Αθήνας και Δ΄ Ανατολικής Αττικής
- Τους διευθυντές, τους Συλλόγους Διδασκόντων, τους συλλόγους γονέων και τα δεκαπενταμελή του 2ου Γυμνασίου και 2ου Λυκείου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ελληνικού
- Προέδρους και εκπροσώπους πολιτικών κομμάτων
- Τον Ζ΄ Αντιπρόεδρο της Βουλής, Κο Τ. Κουράκη
- Τον Δήμαρχο Ελληνικού-Αργυρούπολης, Κο Χρ. Κορτζίδη
- Το Δημοτικό Συμβούλιο και την Επιτροπή Παιδείας
- του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης
- Τον Περιφερειακό Δ/ντή Εκπαίδευσης Αττικής, Κο Ι. Κουμέντο
- Τη Δ/ντρια Δ/νσης Δ. Ε. Δ’ Αθήνας, Κα Γ. Χαριτίδου
Πληροφορούμαστε ότι, σε συνάντηση του με μέλη του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Αττικής εξέφρασε την πρόθεσή του να «μετατραπούν» τα διαπολιτισμικά σχολεία σε «σχολεία της γειτονιάς», και προσπάθησε να δικαιολογήσει τη θέση του παραθέτοντας μία σειρά από ανακριβή στοιχεία, όπως:
α) Τα σχολεία αυτά αποτελούν «γκέτο» (είναι χαρακτηριστικό ότι η προσβλητική αυτή θέση εκφράζεται χωρίς κανείς από τους φορείς της να μπει στον κόπο να επισκεφθεί τα σχολεία).
β) Σε αυτά φοιτούν ή φοιτούσαν μαθητές που εγγράφονταν στην τελευταία τάξη του λυκείου χωρίς να γνωρίζουν ελληνικά, και άρα χωρίς να έχουν δικαίωμα. Αναρωτιέται κανείς αν ο κ. περιφερειακός διευθυντής έχει γνώση της νομοθεσίας, η οποία πράγματι επιτρέπει σε μαθητές που δεν γνωρίζουν τη γλώσσα να εγγράφονται σε σχολεία της χώρας μας και να την μαθαίνουν εκεί, δεδομένου ότι το αντίθετο θα αποτελούσε άρνηση της Ελλάδας να ανταποκριθεί σε θεμελιώδεις διεθνείς της υποχρεώσεις. Αναρωτιόμαστε ακόμα από πού άντλησε τα στοιχεία του ο κ. περιφερειάρχης για «συγκεκριμένο αφγανό μαθητή» τον οποίο ανέφερε σαν παράδειγμα στην ΟΛΜΕ, δεδομένου ότι τέτοιος μαθητής που δεν γνωρίζει τη γλώσσα δεν υπάρχει στην τρίτη τάξη του διαπολιτισμικού λυκείου του Ελληνικού, και, αν υπήρχε, θα ανήκε στην ευαίσθητη κοινωνικά κατηγορία των προσφύγων -επομένως, η αναφορά αυτή αποκτά και μία απαξιωτική χροιά, που δεν την περιμέναμε από εκπρόσωπο της ελληνικής πολιτείας.
γ) Η περιοχή του Ελληνικού έχει άμεση ανάγκη για «σχολείο γειτονιάς», με συνέπεια την υποχρεωτική μετακίνηση των μαθητών του διαπολιτισμικού στα σχολεία της περιοχής κατοικίας τους, άσχετα αν αυτά διαθέτουν τις κατάλληλες υποδομές ή όχι. Εμείς ως ΕΛΜΕ Νότιας Αθήνας δηλώνουμε κατηγορηματικά ότι αυτό δεν είναι αλήθεια. Τα σχολεία του Ελληνικού επαρκούν για την εξυπηρέτηση των μαθητών της τοπικής κοινωνίας, και η μετατροπή των διαπολιτισμικών σχολείων σε «σχολεία της γειτονιάς» θα έχει σαν άμεση συνέπεια την κατάργησή τους. Αυτό δηλαδή που επιχείρησαν κάποιοι την περσινή σχολική χρονιά, χωρίς τελικά να το καταφέρουν.
Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Νότιας Αθήνας πιστεύει ότι τα όσα έγιναν από την αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς 2011-2012 προκειμένου να δυσχερανθεί η λειτουργία τους, δεν είναι άσχετα με την προσπάθεια της κατάργησης των διαπολιτισμικών σχολείων που ξεκίνησε πέρυσι, και επισημαίνει:
1. Ήδη από το Σεπτέμβριο, ανακοινώθηκε η «εσπευσμένη» κατάργηση του ωραρίου που ίσχυε για τους διδάσκοντες των σχολείων και στη συνέχεια επιχειρήθηκε: να μειωθεί ο αριθμός των τμημάτων μέσω συγχωνεύσεων που δεν ήταν σύμφωνες με κανένα παιδαγωγικό κριτήριο, παρά μόνο τη χρήση του «μαγικού αριθμού» 25+(!) μαθητών ανά τμήμα, να απομακρυνθούν συνεπεία αυτού εκπαιδευτικοί ως πλεονάζοντες, να αμφισβητηθεί ο τρόπος λειτουργίας των διαπολιτισμικών σχολείων, παρά το ότι αυτός στηρίζεται στην κείμενη νομοθεσία και δεν αμφισβητήθηκε από κανέναν, από την εποχή της ίδρυσής τους έως σήμερα! Ακόμα χειρότερα, με «παραγγελία» του περιφερειακού διευθυντή εκπαίδευσης στέλνονται στα δύο σχολεία οι ελεγκτές δημόσιας διοίκησης, ώστε, με πρόσχημα τις δήθεν ατασθαλίες των σχολείων, να αμφισβητηθεί ο γενικότερος τρόπος λειτουργίας τους, ο οποίος ισχύει από την ίδρυσή τους το 1985, χωρίς ποτέ να τον αμφισβητήσει κανένας!
2. Σε όλα αυτά ήρθαν να προστεθούν οι απειλές προς τους διευθυντές των σχολείων, ο αιφνιδιαστικός έλεγχος (υπό τύπο «στρατιωτικής άσκησης») στα δύο σχολεία από τη διευθύντρια Δ’ Διεύθυνσης κ. Χαριτίδου προκειμένου να ανακαλύψει «ανύπαρκτους μαθητές και φαντάσματα καθηγητές» (!), η άρνησή της να συνομιλήσει με εκπαιδευτικούς των σχολείων και την ΕΛΜΕ, η εμμονή της να δίνει προφορικές εντολές στους διευθυντές και η άρνησή της να απαντήσει γραπτά στα γραπτώς διατυπωμένες ερωτήσεις και ενστάσεις τους, η αντιμετώπιση γενικά των δύο σχολικών μονάδων σαν κέντρων που εξαπατούν συστηματικά την πολιτεία! Παρά το γεγονός ότι ΤΙΠΟΤΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ, και τίποτα φυσικά δεν μπόρεσε να αποκαλύψει η «έρευνα» της κ. Χαριτίδου, επακολούθησε ΕΔΕ που διατάχθηκε για το Γυμνάσιο, και στηρίζεται σε ανυπόστατες καταγγελίες, για τις οποίες η κ. Χαριτίδου αρνείται πεισματικά να αποκαλύψει αυτόν που τις έκανε, ακόμα και στους άμεσα θιγόμενους!
3. Παράλληλα, η υφυπουργός Παιδείας κ. Χριστοφιλοπούλου, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Κουράκη σχετικά με το θέμα των δύο σχολείων (24-11-2011) επανέλαβε τις ίδιες ανυπόστατες κατηγορίες, θέλουμε να πιστεύουμε λόγω της παραπληροφόρησης που έγινε προς αυτήν -από τους ίδιους κύκλους που στοχεύουν στην κατάργηση των διαπολιτισμικών σχολείων. Το χειρότερο, η κ. Χριστοφιλοπούλου υιοθέτησε άκριτα την άποψη ότι τα διαπολιτισμικά σχολεία είναι γκέτο, παρότι τελικά δήλωσε, στη Βουλή των Ελλήνων, ότι «μπορεί να υπάρχει δίκιο και από την άλλη πλευρά» και υποσχέθηκε να δεχτεί στο υπουργείο τα σχολεία, για να ακούσει τις απόψεις τους. Την υπόσχεση αυτή δεν έχει τηρήσει, μέχρι στιγμής, η κ. υφυπουργός…
4. Για όλα τα παραπάνω, εμπεριστατωμένη απάντηση έδωσε στην κ. Χριστοφιλοπούλου το ΔΣ της ΕΛΜΕ Νότιας Αθήνας, με έγγραφό του της 28-11-2011, αλλά θέλουμε να σταθούμε σε κάτι από την απάντηση στην υφυπουργό του 15μελούς Μαθητικού Συμβουλίου του Λυκείου Διαπολιτισμικής (12-12-2011): «Απογοητευτήκαμε και νιώσαμε να μιλάτε για άλλο σχολείο και όχι για το δικό μας»… Νομίζουμε ότι η παραπάνω φράση καθρεφτίζει με τον πιο άμεσο τρόπο την αντίδραση των νέων ανθρώπων σε κάτι με το οποίο δεν έχουν μάθει (και δεν θα έπρεπε να μάθουν) να ζουν: τη δημιουργία μιας ψεύτικης εικόνας, που είναι κραυγαλέα γι’ αυτούς που ζουν την πραγματικότητα μιας σχολικής μονάδας, μπορεί όμως να πείσει (ή να κλονίσει) όσους βρίσκονται απ’ έξω…
5. Δεν πρέπει λοιπόν να μας προκαλεί έκπληξη ότι το σχέδιο «απόπειρα κατάργησης – προσπάθεια απορρύθμισης της ομαλής λειτουργίας – σχέδιο κατασυκοφάντησης» των διαπολιτισμικών σχολείων που ξεκίνησε πέρυσι θα είχε και ένα επόμενο στάδιο: την εκ νέου απόπειρα κατάργησής τους, τη στιγμή που θα δινόταν η κατάλληλη ευκαιρία… Παρόλα αυτά, πιστεύουμε ότι οι κύκλοι εκείνοι, που έχουν κάνει «όνειρο ζωής» την κατάργηση των Διαπολιτισμικών Σχολείων της Αττικής, θα έπρεπε να είναι πιο προσεκτικοί όταν επιλέγουν τους στόχους τους… Και θα έπρεπε τουλάχιστον να προφυλάσσουν την πολιτική ηγεσία, η οποία τους εμπιστεύθηκε τις θέσεις τους, από τις ανακρίβειες με τις οποίες επιχειρούν τελικά να την εκθέσουν.
6. Πέρα λοιπόν από την όποια παιδαγωγική ή άλλη σκοπιμότητα υπάρχει στις συγχωνεύσεις σχολείων, αναρωτιόμαστε τι είδους χρησιμότητα υπάρχει στην πλήρη κατάργηση σχολικών μονάδων, τόσο για το εκπαιδευτικό σύστημα μιας χώρας, όσο και για τη ζωή, τα όνειρα, τις προσδοκίες και την εκπαιδευτική πρόοδο των μαθητών της. Ειδικά στην κατάργηση ενός ολόκληρου τύπου σχολείου, ειδικά με τις καταργήσεις σχολείων που πετυχαίνουν στο στόχο της ένταξης των αλλοδαπών μαθητών παράλληλα με το σεβασμό των πολιτιστικών ιδιαιτεροτήτων των ανθρώπων που ζουν σε μια πολύχρωμη πολιτιστικά κοινωνία, όπως είναι η σημερινή Ελλάδα. Η άρνηση της πραγματικότητας αυτής, η συνακόλουθηάρνηση του δικαιώματος στη μόρφωση για αλλοδαπούς μαθητές, σε συνδυασμό με την κοινωνική όξυνση που μαστίζει τη χώρα μας, πέρα από τον κοντόφθαλμο και ξεκάθαρα ρατσιστικό χαρακτήρα της, καθιστά επικίνδυνο τον χαρακτηρισμό ενός τέτοιου σχολείου σαν «γκέτο», και δίνει εξίσου επικίνδυνα μηνύματα σε «πονηρούς καιρούς».
7. Το «μασκάρεμα» της προσπάθειας για κατάργηση των διαπολιτισμικών σχολείων, είτε με το ζήτημα των λειτουργικών τους εξόδων, είτε με τη λασπολογία ότι αυτά εξαπατούν την πολιτεία (!), είτε με τη συκοφάντησή τους ως «γκέτο», παραπέμπει σε άλλα καθεστώτα και άλλες εποχές… Αλλά δεν είναι αρκετό για να κρύψει το ρατσισμό με τον οποίο κάποιοι αντιμετωπίζουν την εκπαίδευση των μεταναστών στη χώρα μας… Μοιάζει ταυτόχρονα η «απειλή για κλείσιμο των διαπολιτισμικών σχολείων» σαν (κακόγουστο) αστείο, αν αναλογιστεί κανείς ότι τα σχολεία αυτά έχουν επανειλημμένα βραβευθεί για τις δραστηριότητές τους, ακόμα και από το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας, στα πλαίσια θεσμών που υποτίθεται εξυπηρετούν στους στόχους που το ίδιο βάζει, όπως τα «βραβεία αριστείας και προόδου»…
8. Το ζήτημα αποκτά και καθαρά κοινωνικές διαστάσεις, αν αναλογιστούμε ποια είναι η σύσταση των μαθητών που φοιτούν στα εν λόγω σχολεία: παιδιά προσφύγων, μεταναστών, πρόσφυγες και μετανάστες τα ίδια, οι περισσότεροι με λίγα χρόνια ή και ελάχιστους μήνες παραμονής στη χώρα μας. Και πάλι αναρωτιόμαστε ποια παιδαγωγική -ή άλλη- σκοπιμότητα επιβάλλει οι μαθητές αυτοί να διακόψουν τις σπουδές τους ή να εγγραφούν σε σχολεία όπου οι υποδομές για την ομαλή τους ένταξη στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας απλά δεν υπάρχουν.
9. Ως προς τα δύο σχολεία του Ελληνικού που ανήκουν στην ΕΛΜΕ Νότιας Αθήνας, επισημαίνουμε:
Α. Έχουν ιδρυθεί και λειτουργούν με ΠΔ τα οποία ουδέποτε καταργήθηκαν.
Β. Εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό μαθητών, και δραστηριοποιούνται μέσα στα πλαίσια της ελληνικής και της τοπικής κοινωνίας με σειρά δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων.
Γ. Ως προς τα έξοδα μεταφοράς των μαθητών τους, το υπουργείο έχει στο παρελθόν απαντήσει στη Βουλή ότι αυτή καλύπτεται από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και επομένως είναι έξοδο που δεν βαρύνει τους φορολογούμενους αυτής της χώρας και δεν μπορεί να εξοικονομηθεί για να καλύψει άλλες ανάγκες του κράτους.
Δ. Ως προς το κτιριακό, εάν η πολιτεία θέλει να μειώσει τα λειτουργικά έξοδα είναι απορίας άξιο γιατί δεν έχει γίνει ακόμα η αξιοποίηση του οικοπέδου που έχει παραχωρηθεί στα σχολεία για αυτόν ακριβώς το σκοπό.
Μετά τις παραπάνω διαπιστώσεις,
Ι. αποφασίζουμε
1. Άμεση παρέμβαση στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Δ’ Αθήνας, με στόχο να μην υπάρξει η σύμφωνη γνώμη της Διεύθυνσης στην κατάργηση των σχολείων. Η ΕΛΜΕ κηρύσσει2ωρη διευκολυντική στάση εργασίας (12 το μεσημέρι – 2μμ), για τα σχολεία του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης τη Δευτέρα 5 Μάρτη και καλεί όλους τους συναδέλφους σε μαζική συγκέντρωση-παράσταση διαμαρτυρίας στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ομήρου 34, Νέα Σμύρνη στη 1μμ. Παράλληλα ζητάμε τις παρεμβάσεις των υπόλοιπων ΕΛΜΕ και της ΟΛΜΕ, ώστε να πραγματοποιηθούν αντίστοιχες παρεμβάσεις και στις άλλες Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας. Συντονισμό με τους συλλόγους Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και τη ΔΟΕ, για την προάσπιση των διαπολιτισμικών σχολείων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
2. Αντίστοιχη παρέμβαση, με συντονισμό της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ και συγκέντρωση-παράσταση διαμαρτυρίας στο γραφείο της Περιφέρειας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής, σε ημερομηνία που θα καθοριστεί άμεσα.
3. Να οργανωθεί, σε συντονισμό της ΕΛΜΕ με τους συλλόγους διδασκόντων των διαπολιτισμικών σχολείων της Αττικής, Επιτροπή Αγώνα που θα αναλάβει την οργάνωση κοινών δράσεων και κοινών παρεμβάσεων προκειμένου να μην κλείσουν τα διαπολιτισμικά σχολεία.
4. Να ζητηθεί άμεση συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου (Υπουργό, Αναπληρωτή Υπουργό, Υφυπουργό), με τη συμμετοχή της ΟΛΜΕ και του ΚΕΜΕΤΕ, για να συζητηθούν στις πραγματικές τους βάσεις τα προβλήματα των Διαπολιτισμικών Σχολείων. Η ΕΛΜΕ Νότιας Αθήνας θα πάρει άμεσα πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση αυτή, καθώς και προς την κατεύθυνση της προάσπισης της λειτουργίας και του χαρακτήρα των διαπολιτισμικών σχολείων, σε συνεργασία με τις άλλες τοπικές ΕΛΜΕ όπου τα σχολεία αυτά εδρεύουν (Α’ Αθήνας, Δ’ Ανατολικής Αττικής) και τους αντίστοιχους συλλόγους Διδασκόντων, Γονέων και δεκαπενταμελή των διαπολιτισμικών Σχολείων. Ζητάμε παράλληλα από την ΟΛΜΕ να πάρει τις αντίστοιχες πρωτοβουλίες για τα υπόλοιπα, εκτός Αττικής, διαπολιτισμικά σχολεία.
5. Υλοποιείται άμεσα η απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της ΕΛΜΕ Νότιας Αθήνας (2/2/2012) για κήρυξη στάσης εργασίας στο Γυμνάσιο και Λύκειο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ελληνικού, με συμμετοχή των μελών του ΔΣ της ΕΛΜΕ, των συλλόγων διδασκόντων και γονέων, εκδηλώσεις μέσα και έξω από το σχολείο, έτσι ώστε να αναδειχθούν οι δραστηριότητες και η ανάγκη ύπαρξης των διαπολιτισμικών σχολείων, με παράλληλη ενημέρωση των ΜΜΕ για το όλο ζήτημα.
6. Ενημέρωση, με τη συνδρομή της ΟΛΜΕ και των άλλων ΕΛΜΕ, πολιτικών κομμάτων και φορέων για το πρόβλημα που δημιουργείται, καθώς και για τις επιπτώσεις του στην εκπαίδευση των ξένων μαθητών στη χώρα μας.
ΙΙ. ζητάμε:
1. Την αξιοποίηση μέρους των κονδυλίων που παρέχονται στη χώρα μας ως το 2020 για την ομαλή ένταξη των μεταναστών στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το κτιριακό πρόβλημα και τις υπόλοιπες λειτουργικές ανάγκες των Διαπολιτισμικών Σχολείων.
2. Τη σύνδεση των διαπολιτισμικών σχολείων με την πανεπιστημιακή έρευνα και τις Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας. Τη διοργάνωση (με τη συνδρομή του ΚΕΜΕΤΕ) συνεδρίου για το θέμα της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και των διαπολιτισμικών σχολείων στη χώρα μας.
3. Την παρέμβαση του Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης τόσο στο κτιριακό όσο και στο ζήτημα της διατήρησης των σχολείων αυτών. Να υλοποιηθεί η ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και της Επιτροπής Παιδείας για διατήρηση των διαπολιτισμικών σχολείων, με ενεργή συμμετοχή της δημοτικής αρχής στις δράσεις που αποφασίζονται και θα αποφασιστούν. Να μην επιτρέψουμε το «θέμα των εξόδων λειτουργίας» των διαπολιτισμικών σχολείων να λειτουργήσει σαν άλλοθι στην απόπειρα για την κατάργηση της μόρφωσης των παιδιών των μεταναστών που ζουν στη χώρα μας!
4. Με πρωτοβουλία της ΟΛΜΕ και των ΕΛΜΕ να υπάρξει συνάντηση με τον Επίτροπο της Ε.Ε. για θέματα Παιδείας, καθώς και ενημέρωση των Ελλήνων Ευρωβουλευτών.
Άλιμος, 27 Φεβρουαρίου 2012
Για το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ
Ο πρόεδρος Βασίλης Τζαφάς
Ο Γ. Γραμματέας Χρίστος Σόφης
ΕΛΜΕ ΝΟΤΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ
Επικοινωνία: elme.notias.athinas@gmail.com
Κάντε το πρώτο σχόλιο