«Πιλοτικά» προγράμματα διάλυσης της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης

Ανακοίνωση της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων:

Μια εκπαιδευτική πολιτική που αποσυγκροτεί και διαλύει το δημόσιο σχολείο (σ’ όλες τις βαθμίδες του από το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό ως το Πανεπιστήμιο), κατ εικόνα και ομοίωση μιας γενικής πολιτικής που διαλύει την κοινωνία και τη μετατρέπει σε ζούγκλα ανέχειας και ανεργίας, είναι από τον ορισμό και τους σκοπούς της αντικοινωνική, οπισθοδρομική και συνεπώς απολύτως αντίθετη προς την ουσία της Επιστήμης, της Τέχνης και του Πολιτισμού γενικά.

Τέτοια ακριβώς είναι η ασκούμενη γενική κυβερνητική πολιτική των Μνημονίων και η αντιστοίχησή της στο σχολείο είναι η ασκούμενη (αντι)εκπαιδευτική πολιτική του ΥΠΕΠΘ. Τα ξεκάθαρα δείγματα της πολιτικής αυτής εναντίον του Πολιτισμού, της Τέχνης και των εργατών της στο σχολείο, τα βιώνουμε ήδη. Μεθοδεύοντας τον πλήρη εξοβελισμό της Τέχνης από το Λύκειο, η πολιτική του ΥΠΕΠΘ προετοιμάζει τώρα τα επόμενα και παρεπόμενα βήματα, γενικής υποβάθμισης και διάλυσης και αυτών των ήδη περιορισμένων λειτουργιών της, στο δημόσιο σχολείο, στο Γυμνάσιο κ.ο.κ.

Κάθε διαλυτικό βήμα συνοδεύεται από απύθμενη υπέρ Πολιτισμού λογοκοπία. Αυτή προσφέρεται τώρα συσκευασμένη σε προγράμματα «εμπειρογνωμόνων» που «επιλέχτηκαν» για να δώσουν με το αζημίωτο ασφαλώς τα φώτα τους, σ’ ένα απολύτως αντιεπιστημονικά προσδιορισμένο «πεδίο», που οι εντολείς τους το ονομάζουν παραπλανητικά «επιστημονικό πεδίο Τέχνες-Πολιτισμός».

Ένα «πεδίο» φαντασιακής υπόστασης ασύμβατο και ξένο προς το πραγματικό πεδίο του υπαρκτού σχολείου, αλλά εντελώς συμβατό και σίγουρο βήμα για το σχολείο της ασυναρτησίας, της αποσύνθεσης και της διάλυσης που προετοιμάζει το ΥΠΕΠΘ. Το οποίο έχει προαναγγείλει ότι «από του χρόνου» θα συμπεριλάβει στον ατέρμονα κατάλογο των χιλιάδων υπό απόλυση και «εργασιακή εφεδρεία» και τους εκπαιδευτικούς, προσθέτοντας όσες χιλιάδες ακόμα απαιτήσει και παραγγείλει για κατανάλωση η Τρόικα.

Περί αυτού πρόκειται. Αν και οι «εμπειρογνώμονες» δεν αμφιβάλλουμε ότι ξέρουν τα πολλά κι ο νους τους κατεβάζει, τα «προγράμματά» τους σίγουρα δεν ξέρουν ούτε που πατούν ούτε που βρίσκονται όταν ορίζουν με τον τρόπο που ορίζουν τα περί «πεδίου Τέχνες-Πολιτισμός» (ή μήπως τα όρισαν έτσι ακριβώς επειδή γνωρίζουν;)

Τα «πιλοτικά προγράμματα» που ανακοίνωσαν με θεωρητικά πασαλείμματα, προσπαθούν να καλύψουν την επιδίωξη του ΥΠΕΠΘ να πολτοποιήσει και αφανίσει από το σχολείο την καλλιτεχνική διδασκαλία.

Η πρόταση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για το «Νέο Σχολείο» αναφέρει συγκεκριμένα:

 Πρόγραμμα Σπουδών για το “Νέο Σχολείο” πεδίο: Πολιτισμός – Δραστηριότητες Τέχνης για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση

«Τα προτεινόμενα Προγράμματα Σπουδών στηρίζονται σε σειρά δραστηριοτήτων Αισθητικής Παιδείας, με αρκετούς βαθμούς  ελευθερίας και δυνατότητες παραλλαγών,  που μπορούν να πραγματοποιηθούν  από τους αρμόδιους εκπαιδευτικούς ειδικότητας αλλά  -όπου αυτό δεν είναι δυνατόν- και  από ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς κάθε ειδικότητας, χωρίς να απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις.

ΠΡΟΤΑΣΗ Β΄

για τα μαθήματα Αισθητικής Αγωγής στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση (ως ζώνης Αισθητικής Αγωγής στο Δημοτικό και ως ζώνης τεχνών με κατ’ επιλογή μαθήματα στο Γυμνάσιο)

ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ και ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ

Στο διαθέσιμο 1 δίωρο την εβδομάδα σε όλες τις τάξεις της α’ /θμιας, πραγματοποιούνται δραστηριότητες από όλους τους χώρους καλλιτεχνικής έκφρασης (Μουσική, Εικαστικά, Θέατρο, Οπτικοακουστική  Έκφραση και Χορός-Κίνηση). Την ευθύνη του δίωρου έχει ο εκπαιδευτικός  ειδικότητας  (όπου υπάρχει) συνεπικουρούμενος από τον δάσκαλο. Ενθαρρύνονται θεσμικά οι συνδιδασκαλίες.

Αντίστοιχα στο Γυμνάσιο, στο διαθέσιμο 1 δίωρο την εβδομάδα σε όλες τις τάξεις, προσφέρονται

“εξάμηνα”, αυτοτελή μαθήματα Τέχνης από όλους τους χώρους καλλιτεχνικής έκφρασης.

Την ευθύνη του κάθε αντικειμένου έχει ο αντίστοιχος εκπαιδευτικός ειδικότητας (όπου δεν υπάρχει, αναλαμβάνει ενδιαφερόμενος εκπαιδευτικός ανεξαρτήτως ειδικότητας).»

Είμαστε υποχρεωμένοι να σχολιάσουμε το εξής:

Γιατί στο λεγόμενο «επιστημονικό πεδίο Τέχνες-Πολιτισμός» δεν υπάρχει ούτε για δείγμα κάποιος «εμπειρογνώμονας» εικαστικός; Πως γίνεται να υπάρχει πληθωρισμός ειδημόνων άλλων αντικειμένων σχετικών με την Τέχνη, αλλά να απουσιάζει το κατ’ εξοχήν μάθημα, που είναι μάθημα οδηγός για όλη την πορεία της Τέχνης, που σηματοδοτεί και ταυτίζεται πριν από κάθε άλλο με την Ιστορία της Τέχνης, που αφορά και συνδέεται άμεσα και πρακτικά με μεγάλο πλήθος επιστημονικών και καλλιτεχνικών αντικειμένων ΑΕΙ και ΤΕΙ, που είναι το μάθημα που οι διδάσκοντες είναι οι ίδιοι καλλιτέχνες και οι μόνοι που προέρχονται από οργανωμένες 5ετείς σπουδές Ανώτατων Σχολών;

Δεν έχουμε να χωρίσουμε τίποτε και με κανένα και δεν θα αντιπαραθέσουμε τους καλλιτέχνες των Ανώτατων Σχολών Καλών Τεχνών σε οποιουσδήποτε άλλους κλάδους και σχολές ποικίλων καλλιτεχνικών σπουδών ή θεωρητικούς. Αλλά είναι ακριβώς η ψευδώνυμη πολιτιστική πολιτική του ΥΠΕΠΘ που θέλει να υψώσει αντιπαραθέσεις ανάμεσα στους κλάδους, να καλλιεργήσει ψευδαισθήσεις και να πουλήσει αυταπάτες στους ανθρώπους και στους φορείς, ακόμα να χρησιμοποιήσει ορισμένους εναντίον άλλων, τροφοδοτώντας το συντεχνιασμό σε βάρος των Εικαστικών Καλλιτεχνών, οδηγώντας τους πάντες να μετεωρίζονται στην ανασφάλεια, οδηγώντας στην εκτόπιση της Τέχνης από το σχολείο.

Πρόκειται για αντεργατική, αντιπολιτιστική, αντικαλλιτεχνική επιδίωξη και πρακτική, αυτό πιστοποιούν τα γεγονότα, έτσι την εκλαμβάνουμε και σαν τέτοια απερίφραστα την καταγγέλλουμε.

Ξέρουμε βέβαια πως το αυτί των κατεδαφιστών του δημόσιου σχολείου δεν ιδρώνει με καταγγελίες, θεωρούν τους εικαστικούς αδύναμους και ανίσχυρους να εμποδίσουν τις μεθοδεύσεις τους, αλλά η διαμαρτυρία που θεμελιώνεται στα γεγονότα και έχει αυθεντικό κίνητρο την υπεράσπιση της Τέχνης και των αξιών της στο σχολείο, έχει μεγαλύτερη ισχύ απ’ όση οι ιθύνοντες της εκπαίδευσης προεξοφλούν.

Θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας, για να το διαπιστώσουν σύντομα.

Αθήνα 10/10/2011

 

ΕΝΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ 

Παπαναστασίου 49, 104 45 ΑΘΗΝΑ,  Τηλ. Φαξ.: 210-8321783, e-mail: enoshkkm@otenet.gr, http:// www.art-teachers.com

 Για το Δ.Σ. της ΕΝΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

     Η  Γραμματέας                                                                               Η  Πρόεδρος

     Ν. Παληοκώστα                                                                                 Ζ. Χατζή

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*