Παρεμβάσεις ΔΕ: Δήλωση για τη διαδικασία διαμόρφωσης των Αναλυτικών Προγραμμάτων του Λυκείου και του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων

  • Σταμάτης Νικολάου, Σταύρος Τζιορτζιώτης  (εκπρόσωποι των Παρεμβάσεων στο ΔΣ της ΟΛΜΕ)
  • Γιώτα Ιωαννίδου, Πέτρος Φύτρος (εκπρόσωποι των Παρεμβάσεων στο ΔΣ του ΚΕΜΕΤΕ)

Την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ κάνουν επίδειξη δύναμης απέναντι σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, με το νέο «αξιολογικό – εξεταστικό»  πλαίσιο στο δήθεν «Νέο Λύκειο», στο όνομα μιας δήθεν αξιοκρατίας.. Την ίδια στιγμή απεργάζονται σχέδια και διαδικασίες που οδηγούν στην υπονόμευση του Δημόσιου σχολείου και στην προσαρμογή του στις επιταγές της αγοράς και των επιχειρηματικών ομίλων. Πιο συγκεκριμένα, βρίσκονται σε εξέλιξη δύο πολύ σοβαρές διαδικασίες:  η διαμόρφωση των «νέων» Αναλυτικών Προγραμμάτων του Λυκείου και του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Και τα δύο αυτά ζητήματα θα επηρεάσουν αποφασιστικά το περιεχόμενο και την κατάσταση της εκπαίδευσης και των εργασιακών δικαιωμάτων και γίνονται πεδίο αντιπαράθεσης και σύγκρουσης μεταξύ επιχειρηματικών συμφερόντων.

Πιο συγκεκριμένα για το σχεδιασμό των νέων αναλυτικών προγραμμάτων. Με ευθύνη του ΙΕΠ, με ταχύρυθμες και ουσιαστικά αδιαφανείς διαδικασίες, διαμορφώνονται τύποις νέα αναλυτικά προγράμματα, με κοπτοραπτική των παλιών περιεχομένων. Από τις πρώτες επεξεργασίες που ήρθαν στα χέρια μας, φαίνεται να   διαμορφώνονται «δοχεία» πληροφοριών από διακριτά επιστημονικά αντικείμενα, για κάθε τίτλο μαθήματος  που καμιά σχέση δεν έχουν με την επιστημονική γνώση. Αδυνατούν να δώσουν βασικές γνώσεις για τη συγκρότηση ουσιαστικής μόρφωσης των μαθητών, αλλά εξυπηρετούν την ανάγκη μετάδοσης βραχυπρόθεσμων δεξιοτήτων. Οδηγούν στην αδυναμία καλλιέργειας οποιασδήποτε κριτικής σκέψης και διευκολύνουν τη χειραγώγηση. Ταυτόχρονα, με αυτό τον τρόπο το η κυβέρνηση διαμορφώνει δεξαμενές εκπαιδευτικών πολλών ειδικοτήτων ικανών να «διδάξουν» τις πληροφορίες – δεξιότητες κάθε εκπαιδευτικού «δοχείου» και έτσι ανοίγει το δρόμο για νέες διαθεσιμότητες.

Σχετικά με το υπό διαμόρφωση Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, φαίνεται ότι συζητά να τοποθετήσει το απολυτήριο Λυκείου –γενικού και επαγγελματικού- σε κατώτερο επίπεδο (επίπεδο 3), από το επίπεδο που τοποθετείται στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ και παγκόσμια (επίπεδο 4).  Η εξέλιξη αυτή έρχεται σαν απότοκο του μεγάλου πολέμου συμφερόντων ιδιωτικών εκπαιδευτικών ομίλων και κεφαλαίων, για επένδυση και κέρδη που μαίνεται γύρω από τη διαμόρφωση του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και κυρίως όσον αφορά το επίπεδο 5. Το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων δεν είναι ένας ουδέτερος ισορροπιστής μεταξύ των προσόντων των πληθυσμών των χωρών παγκοσμίως, αλλά ουσιαστικά ένα μόνιμο μνημόνιο εργασιακών σχέσεων και αμοιβών, που δίνει τη δυνατότητα στους εργοδότες και το μεγάλο κεφάλαιο να αξιοποιούν την κινητικότητα – μετανάστευση του εργατικού δυναμικού και να συμπιέζουν μισθούς, επαγγελματικά δικαιώματα, προσδοκίες και απαιτήσεις. Ταυτόχρονα μέσω του μηχανισμού της διαρκούς πιστοποίησης ανοίγει και νέα αγορά υπηρεσιών αλλά και πιέζει απ’ έξω στη συμμόρφωση των εκπαιδευτικών συστημάτων, προς τους στόχους του.

Ήδη από τον Ιούλιο του 2013, η κυβέρνηση, με την κατάργηση 46 ειδικοτήτων από τη δημόσια τεχνική εκπαίδευση και την διαθεσιμότητα 2.476 καθηγητών, έκανε ένα μεγάλο δώρο στους σχολάρχες των ΙΕΚ. Τους εξασφάλισε «πελατεία» για τα παλιά και νέα παραρτήματά τους, οδηγώντας τους αντίστοιχους μαθητές των ΕΠΑΛ, σε πιθανό χάσιμο της χρονιάς τους.  Την ίδια περίοδο και πριν την εξαγγελία του νομοσχεδίου για το Λύκειο, ο υπουργός παιδείας ανακοινώνει σε ημερίδα του ΕΟΠΠΕΠ, την τοποθέτηση των ΙΕΚ στο επίπεδο 4 μαζί με το απολυτήριο Λυκείου, εκκενώνοντας το επίπεδο 5, του προτεινόμενου Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Τελικά στο νόμο για το «Νέο Λύκειο» που ψηφίστηκε,  αναφέρονται τα επίπεδα των τίτλων (άρθρο 25), ως εξής: επίπεδο 3, απολυτήριο του Γενικού Λυκείου, της Γ Τάξης των ΕΠΑΛ και των νεοεμφανιζόμενων ΣΕΚ (!), ενώ στο επίπεδο 4 τοποθετούνται τα προσόντα των αποφοίτων της τάξης Μαθητείας και των ΙΕΚ. Αφενός το απολυτήριο Λυκείου εξισώνεται με αυτό του μεταγυμνασιακού ΣΕΚ (μη τυπική εκπαίδευση). Αφετέρου, επιμελώς παραβλέπεται να ορισθεί αν τα επίπεδα αυτά ταυτίζονται με τα 6 επίπεδα του ISCED ή αποτελούν τα επίπεδα του σχεδιαζόμενου να προταθεί, Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Αν ισχύει το δεύτερο σημαίνει ότι ήδη τα απολυτήρια Λυκείου υποβαθμίστηκαν σχετικά με αυτά των άλλων χωρών. Αν ισχύει το πρώτο γιατί το υπουργείο παιδείας κατέφυγε σε παλιότερη ταξινομία, από αυτή που φαινόταν να έχει ήδη αποφασιστεί στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, αν δεν σκεφτόταν απλά να την αναιρέσει;

Το κεφάλαιο ενδιαφέρεται για το φιλέτο – επίπεδο 5, του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Ένα πεδίο αποκαθαρμένο από οποιοδήποτε τίτλο που παρέχεται από το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, παρθένο έδαφος για νέες δομές κολεγιακές, ή άλλου τύπου που θα ανοίξουν τις πόρτες τους, επί χρήμασι, στους τεράστιους πληθυσμούς μαθητών που θα πετιούνται έξω από την τριτοβάθμια εκπαίδευση ή σε ένα περιπλανώμενο δυναμικό μετά το λύκειο.

Το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων αναμένεται να κατατεθεί μέχρι τα τέλη Φλεβάρη. Συνεχίζει, να εξετάζεται εν κρυπτώ από την κοινωνία και τους συνδικαλιστικούς, μαζικούς φορείς, ενώ ο «πόλεμος» συμφερόντων μαίνεται.

Οι μαχόμενοι εκπαιδευτικοί, το εκπαιδευτικό κίνημα απαιτούμε άμεσα να ενημερωθούμε για τους σχεδιασμούς του ΥΠΑΙΘ, σχετικά με τα παραπάνω ζητήματα. Απαιτούμε:

  • Να καταργηθεί ο αντιδραστικός νόμος για το «Νέο Λύκειο». Καμιά εφαρμογή του στη φετινή Α Λυκείου.
  • Τα Αναλυτικά Προγράμματα αφορούν όλη την εκπαιδευτική και επιστημονική κοινότητα η οποία πρέπει να έχει αποφασιστικό λόγο για αυτά.
  • Επαναφορά όλων των τομέων και ειδικοτήτων στην ΤΕΕ, των μαθητών και των καθηγητών στα σχολεία.
  • Όχι στην κατακρεούργηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων, μέσα από το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων.

Όλοι εμείς, συσπειρωμένοι στα σωματεία μας θα δώσουμε τη μάχη για το δικαίωμα όλων των μαθητών σε δημόσια, δωρεάν, ουσιαστική μόρφωση, για το σχολείο των αναγκών της νεολαίας και του λαού μας.

Ενιαίο 12χρονο, δωρεάν, δημόσιο, σχολείο για όλα τα παιδιά

Κανείς μαθητής έξω από τα σχολεία  

Κανείς εκπαιδευτικός δούλος των επιδιώξεων της αγοράς ή στην ανεργία

 

 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*